Myself

2 Apr 2012

Demam Panas

Syafiq demam lagi..adohai..x tdo nyenyak dibuatnya...dia pun x pdt tdo sgt..sejam sekali bangun... orang kata kalau baby demam panas..kena jaga betul2..takut jadi benda yg tak elok cam sawan ker..apa-apa pun itu semua ketentuan Allah... So apa yang saya buat..

1) Gi klinik..Doktor kata demam biasa jer..kasi ubat..siang ok..tp malam tu..panas dia..memang bahang sgt2...
so...

2) Buka semua baju & seluar..tinggal pampers jer... ambil kain lembapkan ngan air letak atas kepala dia...dan another tuala yg lembap..balut badan dia... baru dia diam kejap & boleh tdo sambil menyusu..itupun boleh rasa time meyusu tu bertapa mulut dia berbahang..kesian anak ibu... pastu setiap sejam bangun...kain yg balut tadi dah kering??? Basahkan lagi & balut lagi badan dia... memang malam tu saya tdo ngan baju yg basah la...katil nasib baik alas ngan changing mat getah tu..pastu letak kain batik atasnya.. Setiap 1 jam basahkan tuala utk dibalut pada badan syafiq..sehingga la ke subuh...

3) Pagi tu saya mandikan dia ngan air daun bunga raya putih. Xtau pulak klau daun bunga raya warna lain boleh ke tidak.. Saya ramaskan daun tu dalam baldi yg berisi air..then jiruskan dari kaki hingga ke kepala. Dalam masa yang sama saya berdoa kepada Allah moga Syafiq sembuh dari demamnya. Alhamdulillah... berkat doa seorang ibu kot..panasnya berkurangan...

Itu ajer yg saya buat sehingga keesokkan harinya..alhamdulillah..berkurangan panas dia..& dia x merengek lagi keesokkanya..tp selepas beberapa ari..dia xnak makan pulak... & badan dia naik rashes...kesiannya Syafiq...pasal rashes/ ruam ni saya cerita di entry seterusnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Anak-anakku

Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Nuffnang add