Myself

18 Jul 2012

Bayar Fidyah

Bulan Ramadan menjelma lagi... puas mengganti puasa sejak 2 minggu yang lalu...Tapi apa daya..masih x cukup.. Pada tahun 2011, saya terpaksa meninggalkan puasa selama sebulan..sebab melahirkan Syafiq... ingat boleh ganti..ternyata tewas... akhirnya ada berbaki 5 hari lagi sehingga menjelangnya Ramadan tahun 2012.

Apa boleh buat, terpaksa bayar Fidyah.. tapi kat mana? Macam kiraannya?
Kalau diikutkan Fidyah kena bayar dengan harga secupak beras..tapi secupak beras tu banyak mana & berapa RM??? Berdasarkan Majlis Agama Islam Johor, secupak beras bersamaan dengan harga RM1.90 .. so darab jer ngan berapa hari yang tinggal bagi tahun tu..tapi kalau ada tertunggak pada tahun-tahun yang lalu..kena darab...huhu??? Rujuk website majlis agama masing2. Pening kepala den..macam mana nak kira???

ok setiap negeri ada kadar bayaran zakat yg berbeza kan? rujuk negeri masing2 berapa kadar zakat bagi tahun tersebut.. contoh bagi negeri johor zakat bagi tahun 2012 adalah RM7.50. guna formula di bawah:

Bayaran Fidyah = 1/4 x jumlah bayaran zakat x bil hari ditinggalkan
                         = 1/4 x RM7.50 x 5 hari
                         = RM1.875 x 5 
                         = RM9.40 ini adalah jumlah fidyah yang perlu dibayar oleh saya

dah tahu jumlah..kat mana nak bayar plak..boleh pergi trus ke Majlis Agama Islam negeri masing2... or ada satu cara mudah yang dibenarkan secara online..ni confirm boleh.. rujuk http://blog.e-zakat.com.my/?page_id=89 

Saya bayar di Maybank2u.
  1. Login ke akaun Maybank2U anda di www.maybank2u.com.my –> login
  2. Klik Accounts & Banking
  3. Klik Bill Payment
  4. Klik Make a One-Off Payment
  5. Klik request a TAC number
  6. Pilih kategori dari drop-down menu : Zakat & Charity –> klik confim
  7. Pilih kategori dari drop-down menu : Mana2 badan zakat/charity yang berkenaan —> klik confirm
  8. Pilih kategori dari drop-down menu : Fidyah —> klik confirm
  9. Ikuti langkah seterusnya, isikan ruangan untuk jumlah, akaun dan nombor telefon
  10. Masukkan TAC number dan klik confirm
  11. Ikuti langkah hingga anda mendapatkan resit dan simpan resit sebagai rujukan.  
Thanks to blog http://mysuperkids.net/cara-bayar-fidyah-online/ yang secara tak langsung memberi tunjuk ajar kepada saya yang tak tahu..

Satu lagi tambahan kepada steps di atas, saya perasan bila pilih mana2 badan zakat/charity...ada sesetengah badan zakat bila klik kategori dari drop-down menu xde fidyah... jgn kuatir..pilih Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan...confirm ada fidyah..klik situ dan teruskan pembayaran...

Pastu ada persoalan lain..saya duduk di Johor..boleh ke bayar ke Majlis Agama Islam negeri lain... Jawapannya boleh. Rujuk ini untuk penjelasan http://kemusykilan.islamgrid.my/questions/view/46899 harap ini sedikit sebanyak dapat membantu kita dalam menunaikan kewajipan kita sebagai umat Islam.




3 ulasan:

Catatan Popular

Anak-anakku

Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Nuffnang add