Myself

20 Jun 2012

Susu Ibu & Travel Overseas - Indonesia

Actually dah lama nak ceritakan pengalaman saya ke Indonesia (atas urusan kerja)..dah sebulan berlalu..tapi sibuk jer. Sekarang baru ada kesempatan. Since kena ke sana atas urusan kerja so anak kena tinggal (at that time dia dah 10 bulan masih breastfeeding... Jadi terpaksa la import mak mertua dari N9 untuk jaga dia.. susu yg ditinggalkan alhamdulillah..cukup malah lebih...same goes with his food... mak mertua just nak masak jer...

Tapi entry kali nie saya xnak cerita apa yg saya buat sebelum pergi ke Indonesia..apa yg saya nak ceritakan..pengalaman saya setelah 4 hari di sana, mengepam susu seperti biasa & nak bawa pulang susu yang telah diperah... pergh..dugaan...

Gambar nie adalah antara longgokan bagasi2 saya & rakan yang nak pulang ke Malaysia setelah 4 hari berkonferens di Jakarta... dlm byk2 tu terselit cooler box (botol mineral diletakkan di atas cooler box) yang penuh berisi EBM. Moga selamat sampai Malaysia


Dah sampai airport Soekarno-Hatta, Jakarta, Indonesia...nak check-in..Dalam hati..jangan la ada sangkut kat bahagian kastam...alhamdulillah...lepas... kastam situ just tanya apa yg ada dalam cooler box tu..saya pun jawab ASI (susu ibu dalam bahasa indonesia)..berapa lama di sini? 4 hari..jadi dia fikir logik dgn jumlah susu tu..dia pun lepas ajer... x buka pun coller box tu... saya pun g kat satu bahagian yg boleh balut cooler box..& selesai sesi membalut..

Sekarang sesi nak check-in...masih berdoa... saya & rakan2 pun masukkan beg satu per satu..then bila time cooler box tu nak masuk...dia tanya apa dlm tu..seperti biasa saya bgtau ASI...dia mcm x kasi jer masuk..sebab dia kata..cooler box tu agak dingin & dia takut akan basahkan bagasi2 org lain.... saya dah cuak... jadi dia x benarkan..dia suggest saya cari Styrofoam box & masukkan cooler box supaya x basah..mana plak nak g car nie.. ..saya pun berlari la ngan cooler box cari convinence shop..cari styrofoam box.. xde la plak..tp dia boleh kasi kotak.. saya pun minta la kotak tu...at same time saya ambil jaket & kain2 yang ada dlm beg sandang saya..balut keliling cooler box & masukkan dlm kotak & seal... then saya seal ngan plastic lagi... Saya pergi kounter check-in.. alhamdulillah..dia kasi check-in cooler box tu... & alhamdulillah..perjalanan 2 jam dari Jakarta ke Kuala Lumpur..berjalan dgn selamatnya..& susu2 yg dipam masih berada dalam keadaan selamat..

So kesimpulannya... klau nak bawa pulang EBM dari overseas tu..make sure permukaan luar cooler box yg berisi EBM x sejuk / dingin.. bukan apa..takut nanti bila cooler box kita basah..boleh sebabkan beg2 org lain basah juga..x pasal2 syarikat penerbangan tu kena saman ngan penumpang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Anak-anakku

Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Nuffnang add