Myself

9 Jul 2013

Pukul anak

Hari ni dalam sejarah, saya telah pukul Alya yg baru berusia 6 tahun sebab tak nak pergi sekolah... Dah macam2 saya buat dia tetap xnak pergi sekolah...dah nak masuk 6 minggu..puas pujuk rayu, bagi hadiah dsb...time dapat hadiah ok..tp keesokkannya menangis balik xnak g sek..sy pun xtau nak buat apa dah..

Akhirnya ari nie,,saya terpaksa pukul dia sebab dia xnak g sekolah..saya pukul dengan hanger baju..kat umah kena pukul..baru gerak naik kereta..dah sampai kat sekolah xnak turun dari kereta...saya tutup kereta...& pukul lagi dia dengan hanger..then bawa kereta ke kawasan yang xde rumah..actually g kawasan surau..bebel kat dia..& kena lagi pukul dengan hanger...sampai patah hanger tu...sedih hati bukan kepalang..bila tgk tgn anak berbirat..bukan niat nak pukul kat tangan..mmg saja nak gertak..pukul kusyen..tapi terbabas kat tgn...dah kena marah dsb..baru nak pergi sekolah..dia sendiri minta maaf..& masuk sekolah...sedih juga bila dia minta maaf tu..saya peluk dan cium dia sekuat hati..dan saya juga minta maaf kat dia sebab pukul dia...

Sampai di ofis..saya google tentang pukul anak...nie adabnya dari perspektif Islam:

1) Jangan pukul anak dari lutut ke atas : saya ikut ni..tp terbabas gak ke tangan dia time pukul kat kusyen dia duduk)

2) Jangan guna tangan atau tubuh kita utk memukul anak (ari ni saya guna hanger plastik)

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya (ini saya ada buat..sebab pernah terbaca mengenai pukul pada tapak kaki utk merangsang minda dia)

Ini antara yang saya dapat dari byk2 blog mengenai memukul anak.

Untuk anak ibu Alya Shafiqa, ibu minta maaf. Apa yang ibu buat hari ini adalah untuk mengajar Alya tentang tanggungjawab Alya untuk pergi sekolah bagi menuntut ilmu sepertimana yang disuruh di dalam Islam. Ibub bukan ibu yang sempurna..tapi ibu akan cuba sedaya upaya untuk menjadikan anak-anak ibu seperti tuntutan Islam.

1 ulasan:

Catatan Popular

Anak-anakku

Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Nuffnang add